Hudba, Móda, Lifestyle & Urban kultura

Tech

Uživatelská recenze kovertibilního ZenBooku Flip 13

26 prosince, 2020

V říjnu Asus představil novinku ZenBook Flip 13. Ten se má pyšnit především flexibilním výkonem a snadnou mobilitou. Cílí na uživatele s vysokými nároky na flexibilitu, výdrž baterie a rychlost. Měl by se stát skvělým partnerem při častém cestování, kancelářské práci, občasné kreativitě a online komunikaci. Rozhodli jsme se na něj pro vás podívat, ať si o tomto stroji můžete udělat lepší představu. Naše postřehy jsme zpracovali do následujícího videa:

ZenBook o tloušťce pouhých 13,9 mm a váze 1,3 kg je opravdu skladný a vhodný na práci při cestách. Pomáhá tomu i hliníková odolná konstrukce. I přes svou kompaktnost má porty USB-A, HDMI a 2 Thunderbolt 4 USB-C plné velikosti. Bohužel zde chybí 3,5 mm jack na sluchátka, v samotném balení vám výrobci ovšem přibalí redukci. V balení nalezneme také 65W adaptér pro rychlé nabíjení s koncovkou USB-C. Uživatel si může vychutnat ultrarychlé nabíjení pomocí jakékoli nabíječky s certifikací USB Power Delivery. Díky tomu můžete zařízení nabíjet i na cestách pomocí leteckých nabíječek, přenosných nabíječek nebo powerbanky.

V balení také nalezneme doplňkové ASUS pero s 4096 body přítlaku. Pro srovnání uživatelsky nejoblíbenější grafický tablet má bodů „pouze“ 2048.  Pro psaní poznámek či intuitivní úpravy je to skvělý nástroj, který funguje s většinou aplikací opravdu precizně. Pero má rychlou odezvu a opoždění je většinu času minimální. Zkoušeli jsme jej také pro kreativitu v různých grafických aplikacích. I zde obstál ZenBook v kombinaci s perem velmi dobře. Bohužel, i při zapnutí režimu ovládáním perem jsem měla problémy s tím, že ZenBook reagoval na položenou dlaň na obrazovce a tvorba se tak stávala často nepohodlnou.

Elegantní design s precizně navrženým 360° pantem ErgoLift nabízí flexibilní využití. Notebook, stojan, stan, tablet nebo cokoli mezi tím. Systém na změnu polohy reaguje okamžitě, deaktivuje klávesnici a nastaví se do režimu tabletu. (Tato možnost je volitelná.) Panty jsou opravdu pevné. Při používání v klasické poloze, se obrazovka nijak netřese, a to ani při ovládání doteky. (Pokud samozřejmě do obrazovky agresivně nešťoucháte.) Jediný nedostatek spatřujeme v poloze, kdy je ZenBook kompletně složen do polohy tabletu. Postrádáme zde magnety, které by připnuly klávesnici k obrazovce. Musíte tyto části držet u sebe manuálně, což může být někdy obtěžující. Z důvodu takto pevných pantů je k manipulaci potřeba obou rukou. Nevidím v tom ale osobně žádný problém.

Vysokokapacitní baterie slibuje až 14 hodin nezávislosti. ZenBook by se díky rychlému nabíjení měl dobít na 60% už během 49 minut. Přímo při rozkliknutí možností baterie si můžete vybrat, jak moc výkonu chcete využívat na úkor baterie. Při použití na „lepší výkon“ jsme se dostali na skvělých 9 hodin. Přitom jsme na ZenBooku surfovali po webu, stahovali a používali různé aplikace, dokonce jsme zkusili i nějakou tu hru. ZenBook tedy opravdu dodrží svůj slib a stane se z něj nástroj na celý pracovní den.

Notebook je opravdu svižný. Bleskově rychlé úložiště SSD znamená, že se ZenBook spustí během několika sekund a aplikace se načtou téměř okamžitě. Neuvěřitelná rychlost čtení a zápisu zajišťuje velmi plynulý pracovní výkon, takže se již nebudete ničím zdržovat. Verze, kterou jsem měla možnost vyzkoušet, obsahovala Intel Core i5 11 generace s 8GB paměti RAM. Je možné koupit také vyšší konfigurace, a to až Core i7 a 16 GB RAM. Vylepšená grafika Intel® Iris® Xe vám umožní provádět řadu graficky náročných úkolů, které byste na tak tenkém a lehkém notebooku nikdy nepovažovali za možné. Zkoušeli jsme ZenBook potrápit i se střihem tohoto videa a jeho výkon nás překvapil. Neměl s tím totiž žádný výrazný problém a vyrovnal se stolnímu počítači, který běžně užíváme.

Co se týče hraní her, ZenBook se nikde neprezentuje stylem, že by na ně měl být stavěný. Přes to věříme, že i majitelé podobného stroje mohou mít touhu si sem tam nějakou tu hru zahrát. Nejnovější hry na něm sice nerozjedete, ale graficky méně náročné hry zvládá ZenBook v pořádku. Například s League of Legends, jednou z nejpopulárnějších her současnosti, neměl žádný problém. Pokud jste tedy opravdu příležitostný hráč a hrajete převážně graficky nenáročné hry, i tento stroj dokáže vaši touhu po hraní naplnit.

Co je na ZenBooku velmi specifické, je ASUS NumberPad 2.0. Je to touchpad – o 30 % větší než u předchozího modelu – s dvojí funkcí, který má integrovanou numerickou klávesnici s LED podsvícením pro snadné zadávání. Speciální ikona na touchpadu umožňuje snadné zapnutí a vypnutí NumberPadu a inteligentní software umožňuje jeho použití pro ovládání kurzoru, i když je NumberPad aktivován. Pro rychlé psaní to z mého pohledu není příliš praktické, pokud ale zadáváte často data, určitě tuto funkci oceníte. Klávesnice má netypické rozložení, na které si budete nejspíše chvíli zvykat. Jedná se o sérii tlačítek na pravém kraji klávesnice. Ve výsledku jsou to ale vítaná tlačítka, která vám pomohou zrychlit efektivitu práce. Samotná klávesnice působí velmi příjemně. Klávesy mají mírný odpor, díky čemuž vzniká velmi konfortní mechanický luxusní pocit. Zvuk klikání touchpadu je také příjemný a oceňuji, že se při užívání neprohýbá.

WiFi 6 umožňuje uživatelům vychutnat si plynulé streamování 4K UHD online videí a datové přenosy rychlostí až 2,4 Gb/s, což je více než u kabelového připojení. Aby byla stabilita připojení dokonalá, WiFi Stabilizer odfiltruje bezdrátová rušení, takže uživatel si vždy vychutná ty nejvyšší možné rychlosti. Při testování jsme si museli samozřejmě stahovat celou řadu programů a vše probíhalo velmi rychle.

Náš pohled na reproduktory je potřeba rozdělit do dvou částí. Pokud používáte ZenBook ve formě střechy či stojanu, reproduktory hrají příjemně nahlas. Zvuk není ten nejkvalitnější, co jsem kdy slyšela, ale při běžném užívání to nevnímáte. Problém ovšem nastane, když ZenBook používáte jako klasický notebook. Reproduktory jsou umístěny na spodní straně a tak hrají doslova do stolu. Na tlumený zvuk by si šlo sice zvyknout, velkým problémem je pro mě ale fakt, že při hlasitějším poslechu celá klávesnice nepříjemně vibruje.

Chlazení notebooku není bohužel také žádná sláva. Asus zde prezentuje systém ErgoLift, při kterém se po otevření vytvoří malá mezera, která má pomoci odvětrávat horký vzduch a měla by pomoci také lepšímu zvuku. No bohužel, v praxi to zas tak skvěle nefunguje. Stane se vám, že i při pouhém psaní poznámek začne ZenBook z ničeho nic fuňet. Díky kovovému materiálu je místo nad klávesnicí spolu se spodní hranou obrazovky poměrně rychle na dotek horké. Nejedná se ale o nic neobvyklého u podobně tenkých notebooků.

V současné online době vás nepochybně zajímá, jak funguje mikrofon a webkamera. Obojí musíme hodnotit jako vynikající. Zvuk s potlačením šumu pomocí AI využívá strojové učení, aby odstranil z lidské řeči nežádoucí šum. Funkce ClearVoice Mic v aplikaci MyASUS dokáže odfiltrovat okolní hluk a normalizovat všechny jednotlivé hlasy v režimu Multi-presenter z různých pozic pro optimální kvalitu skupinového konferenčního hovoru. Funkce ClearVoice Speaker odfiltruje veškerý okolní hluk kromě lidské řeči, takže uslyšíte, co říkají všichni ostatní.

V konečném důsledku ZenBook Flip 13 hodnotíme pozitivně. Je to kvalitně vytvořený konvertibilní notebook, přinášející pocit luxusu a elegance. Nabízí jak pohodlně manipulativní zevnějšek, tak neskutečně nabušený vnitřek. Povzdech. Bude pro mě velmi těžké se s tímto praktickým strojem rozloučit. Obrazovka je nádherná, na dotyky reaguje pohotově a pero tento zážitek ještě zdokonaluje. Největší a možná i jediné nedostatky jsou z mého pohledu neprakticky umístěné reproduktory a nedostatečné chlazení. V porovnání s tím co notebook nabízí jsou to poměrně zanedbatelné položky a je na vás, čemu sami přisuzujete největší důležitost. Pokud hledáte rychlý pracovní stroj, který vám nabídne širokou možnost využití, jste tu správně.

Written by: